Illustraties borduren

Gepubliceerd op 5 april 2024 om 08:28

De afgelopen week ben ik begonnen aan een groot project, nl. het borduren van illustraties voor het tweede deel van mijn boek. Daarvoor moest ik allereerst beslissen welke scenes ik uit wou borduren. Vervolgens had ik foto’s nodig als basis voor mijn ontwerp. Om die foto’s te nemen moest ik het halve museum overhoop halen. Ik ben er een paar dagen behoorlijk zoet mee geweest. Voor een van de scenes heb ik meer dan honderd foto’s gemaakt, voor ik er eentje had waar ik tevreden mee kon zijn. Het was voor de foto’s belangrijk om genoeg contrast te hebben met de achtergrond, zodat ik duidelijk kan zien wat er te borduren valt.

Toen ik eindelijk klaar was met mijn foto-sessie had ik nog heel wat werk om het museum weer terug te brengen in de oorspronkelijke staat.

Daarna begon het eigenlijke werk pas. Als eerste ben ik begonnen met het borduren van een goudvogel. Daarvoor heb ik allereerst de foto overgetrokken op overtrekpapier. Dit heb ik op stof gelegd en vervolgens ben ik met de naaimachine over de lijnen heen gegaan. Daarna kon het papier worden weggescheurd en had ik een beetje een richtlijn voor het borduren.